Ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων για τις ελληνικές ιδιωτικοποιήσεις
Για την αγορά ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρεται η κρατική εταιρεία των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, η οποία κατέχει σχεδόν το σύνολο των υποδομών και των τραίνων του ρωσικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Πηγή: Kommersant
Μετά από αίτημα των Ρωσικών Σιδηροδρόμων ο ρώσος πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν ανέθεσε στην κυβέρνηση να εξετάσει τη δυνατότητα συμμετοχής της εταιρίας στην ιδιωτικοποίηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης, του σιδηροδρομικού μεταφορέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της επισκευαστικής εταιρίας Rosco. Η εταιρία-μονοπώλιο ζήτησε την άδεια αγοράς, επικαλούμενη στρατηγικά συμφέροντα της Ρωσίας στην Ευρώπη, ενώ η τιμή των
τριών εταιριών υπολογίζεται σει πάνω 140 εκατ. ευρώ.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι υπολογίζουν μεν στην κρατική χρηματοδότηση της συναλλαγής, αλλά μπορεί να συμμετάσχουν στη δημοπρασία και ως κοινοπραξία με τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους.
Το περιεχόμενο της σχετικής επιστολής που παρέδωσε στις 26 Μαΐου ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν, στον Βλαντίμιρ Πούτιν, αποκάλυψε η εφημερίδα Kommersant, σύμφωνα με την οποία, ο κ. Γιακούνιν ζητεί τη συγκατάθεση του προέδρου για τη συμμετοχή των Ρωσικών Σιδηροδρόμων στην ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων των ελληνικών συγκοινωνιών. Συγκεκριμένα για τον σιδηροδρομικό μεταφορέα ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την επισκευαστική εταιρία τροχαίου υλικού Rosco και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης. Η επιλογή των υποψηφίων για το διαγωνισμό πιθανόν να ξεκινήσει ήδη μέσα στον Ιούνιο.
Επένδυση με βαλκανικές προεκτάσεις
Ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν επισημαίνει ότι η εταιρία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχει λάβει ήδη από τα ελληνικά υπουργεία στοιχεία για τις τιμές εκκίνησης των μετοχών. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κοστίζει τουλάχιστον 30 εκατομμύρια ευρώ, η Rosco 10 εκατομμύρια, ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης 100 εκ. ευρώ . Όπως αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Γιακούνιν, «η εταιρία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχει μια μοναδική ευκαιρία να συνδυάσει τα σιδηροδρομικά και λιμενικά προγράμματα στην Ελλάδα, με τα έργα υποδομών που υλοποιούνται ήδη στη Σερβία, να χρησιμοποιήσει το δυναμικό της αποκτηθείσας εταιρίας λογιστικών υπηρεσιών GEFCO για την αύξηση του όγκου των μεταφορών στον αντίστοιχο συγκοινωνιακό άξονα». Τονίζει επίσης, ότι ενδιαφέρον για τα περιουσιακά στοιχεία επιδεικνύουν ακόμη εταιρίες από την Κίνα, τη Γαλλία και από αραβικά κράτη.
Σχετικά:
Ενδιαφέρον κρατικών ρωσικών εταιρειών για τις ελληνικές ιδιωτικοποιήσεις
Υπολογίζοντας μάλιστα στη βοήθεια του κράτους για τη χρηματοδότηση της συναλλαγής, υπογραμμίζει ότι «δεδομένης της στρατηγικής σημασίας των αναφερόμενων προγραμμάτων για την ενίσχυση του ρόλου της Ρωσίας στον ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο, η συμμετοχή είναι σκόπιμο να γίνει μέσω κρατικής χρηματοδότησης».
Παράλληλα, όμως ο κ.Γιακούνιν σημειώνει ότι το ρωσικό μονοπώλιο μπορεί να εισέλθει στη δημοπρασία και υπό τη μορφή κοινοπραξίας «με μία εκ των μεγάλων ελληνικών εταιριών στον τομέα της κατασκευής υποδομών», όπως και με την εταιρία Σιδηροδρόμων της Γαλλίας. Προτείνει μάλιστα και μια ακόμη επιλογή, την αγορά του λιμένα Θεσσαλονίκης από κάποια άλλη ρωσική εταιρία, «εξουσιοδοτημένη από την κυβέρνηση».
‘Ετσι, στις 27 Μαΐου ο Βλαντίμιρ Πούτιν ανέθεσε στον αναπληρωτή πρωθυπουργό Αρκάντι Ντβορκόβιτς να εξετάσει το θέμα της συμμετοχής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων στην ιδιωτικοποίηση των ελληνικών εταιριών. Ο κ. Ντβορκόβιτς με τη σειρά του ζήτησε σχετική έκθεση από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους και τα αρμόδια υπουργεία, η οποία θα πρέπει να είναι έτοιμη στις 14 Ιουνίου. Πηγή, κοντινή στον κ. Ντβορκόβιτς, επιβεβαίωσε την ανάθεση και η έκθεση θα είναι στη διάθεση του προέδρου μέσα στη διάρκεια του μήνα. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, δεν θέλησαν να προβούν σε σχόλια.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός των Ρωσικών σιδηροδρόμων
Η εταιρία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τις ελληνικές κρατικές εταιρίες εδώ και πάνω από ένα χρόνο. Τον Μάρτιο ο κ. Γιακούνιν το είχε επιβεβαιώσει εκ νέου, τονίζοντας όμως από τότε, ότι «η εταιρία δεν μπορεί να προχωρήσει στην υλοποίηση τέτοιων σχεδίων χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης».
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το ένα από τα δύο κυριότερα λιμάνια της Ελλάδας. Το 2012 οι μεταφορές φορτίων ήταν 4,4 εκατ. τόνοι και 317.000 τυποποιημένου τύπου κοντέινερ, ενώ τα καθαρά κέρδη ήταν 5,13 εκατ. ευρώ.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί τη μοναδική εταιρία παροχής εμπορικών και επιβατικών μεταφορών. Μεταφέρει ετησίως περίπου 4,5 εκατ. τόνους φορτίων και 15 εκατ. επιβάτες. Το 2012 είχε συνολικά έσοδα ύψους 140,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη πριν από προβλέψεις και αποσβέσεις διαμορφώθηκαν σε 1,3 εκατ. ευρώ.
Από ελληνικής πλευράς, και συγκεκριμένα από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, στελέχη της υπηρεσίας ανέφεραν χθες στην Kommersant ότι προγραμματίζεται η πώληση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco. Όσον αφορά το λιμάνι, δεν έχει ληφθεί ακόμη οριστική απόφαση, και στους επενδυτές θα παραχωρηθούν είτε κάποια μεμονωμένα τμήματα δραστηριότητας, είτε θα πωληθεί το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.
Πηγή της Kommersant που γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα στην εταιρία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, υπενθύμισε πως ο κ. Γιακούνιν δεν κρύβει την επιθυμία του να μετατρέψει το σιδηροδρομικό μονοπώλιο σε εταιρία μεταφορών και logistics (παροχή υπηρεσιών αποθήκευσης, διανομής, εξυπηρέτησης πελατών κλπ), και η αγορά των ελληνικών εταιριών εντάσσεται ασφαλώς σε αυτή τη στρατηγική.
Περισσότερο για τη ρωσική οικονομία
Την προηγούμενη εβδομάδα στο επιχειρηματικό συνέδριο σιδηροδρόμων «Στρατηγική συνεργασία 1520», ο κ. Γιακούνιν επεσήμανε στην εισήγησή του ότι η εταιρία-μονοπώλιο πρέπει να αναπτύσσεται όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών, αλλά και σε άλλους τομείς της αγοράς. Αν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι καταστούν μια πολυλειτουργική εταιρία logistics, η αξία της επιχειρηματικής της δραστηριότητας με τα φορτία θα φτάσει τα 140 δις ευρώ, ενώ αν παραμείνει απλά μεταφορέας, το ποσό αυτό θα είναι λίγο πάνω από τα 50 δις ευρώ, αναφέρεται στην παρουσίαση του κ. Γιακούνιν.
Ταυτόχρονα κυβερνητικοί κύκλοι, αμφισβητούν εν μέρει αυτή τη στρατηγική. Ο επικεφαλής του πρακτορείου ειδήσεων και αναλύσεων «Infoline-Analitica», Μιχαήλ Μπουρμίστροφ, θεωρεί ότι για την εταιρία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι θα ήταν καλύτερο να προσελκύσει στη συναλλαγή με τα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία έναν ξένο εταίρο. Σύμφωνα με τον ειδικό, «Η εταιρία θα χρειαστεί πολύ έγκυρες γνώμες κατά την αξιολόγηση της αγοράς, γεγονός που θα ήταν προς όφελός της».
ΠΗΓΗ:http://rbth.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου