22 Αυγούστου 2013

Ποια ακίνητα θα βγουν στο σφυρί από το 2014 - Τα 4 κριτήρια της επιλογής


Ποια ακίνητα θα βγουν στο σφυρί από το 2014 - Τα 4 κριτήρια της επιλογής


Με στόχο να τιμωρήσει όσους μπορούν αλλά δεν πληρώνουν το στεγαστικό τους δάνειο, σχεδιάζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης το πλάνο της για την άρση της απαγόρευσης πλειστηριασμών από το 2014.


Οι άξονες του νομοσχεδίου που θα έλθει το φθινόπωρο στη Βουλή θα είναι οι εξής: Από τη μία πλευρά θα προστατεύεται η πρώτη κατοικία όσων εντοπίζουν πραγματικό πρόβλημα επιβίωσης και από την άλλη θα επισπεύδονται οι διαδικασίες κατάσχεσης για τους «μπαταχτσήδες».


Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η άρση του καθεστώτος προστασίας της α΄ κατοικίας θα γίνει...
βήμα - βήμα. Tο καθεστώς προστασίας ισχύει τα τελευταία έξι χρόνια, δηλαδή από το 2008.


Υπάρχει λοιπόν η σκέψη από τον Ιανουάριο του 2014 να επιτραπούν οι πλειστηριασμοί που αφορούν δάνεια τα οποία έχουν «κοκκινίσει» το 2009 - επί της ουσίας πριν από την κρίση - και κάθε χρόνο να απελευθερώνεται ένας χρόνος.


Απελευθέρωση ανά έτος


Ετσι το 2015 θα απελευθερωθούν οι πλειστηριασμοί για τα «κόκκινα» δάνεια του 2010, το 2016 τα δάνεια του 2011 και ούτω καθ' εξής.Επίσης θα τεθούν κριτήρια όπως είναι το ύψος του δανείου, π.χ. θα μπορούν να παραμένουν σε καθεστώς προστασίας δάνεια μικρότερα των 150.000 ευρώ, προκειμένου, να προστατευθεί η λαϊκή κατοικία ή κατοικίες μικρότερες των 120 τ.μ. ή 140 τ.μ. Δεν είναι μάλιστα απίθανος και ένας συνδυασμός των δύο προαναφερόμενων κριτηρίων.


Οι προϋποθέσεις


Ενδεικτικό των προθέσεων του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου σε σχέση με τα κριτήρια προστασίας των δανειοληπτών όταν τεθεί σε εφαρμογή το νέο καθεστώς.


Ειδικότερα, θα απαγορεύονται οι κατασχέσεις ακινήτων από τις τράπεζες, σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης δανείων από νοικοκυριά:


1) Πόσα χρόνια έχει σταματήσει να αποπληρώνεται το δάνειο και το ακίνητο βρίσκεται υπό το καθεστώς προστασίας.


Από τη στιγμή που ένα δάνειο παύει να εξυπηρετείται, μέχρι να βγει στο σφυρί, μεσολαβεί μία χρονική περίοδος 2,5-3 ετών. Και αυτό, γιατί η σύμβαση του στεγαστικού καταγγέλλεται μετά τις 90 ημέρες καθυστέρησης, ενώ στις 180 ημέρες, η καθυστέρηση κρίνεται οριστική και πλέον ενεργοποιούνται οι νομικές διαδικασίες.


Το διάστημα μετά τους 6 μήνες μέχρι να υπάρξει απόφαση κατάσχεσης και εν συνεχεία δικαστική απόφαση για έναν πλειστηριασμό μπορεί να ξεπεράσει και τα 3 χρόνια, ανάλογα με τις αναβολές που θα λάβει η εκδίκαση της υπόθεσης.


«Η αναστολή των πλειστηριασμών ισχύει από τα τέλη του 2008. Αυτό σημαίνει ότι ένα δάνειο που πήρε εντολή πλειστηριασμού τότε και εντέλει το ακίνητο προστατεύθηκε σταμάτησε να εξυπηρετείται από το 2004 ή το 2005. Αν δεν έχει ρυθμιστεί όλα αυτά τα χρόνια, μετά από οκτώ ή εννέα χρόνια πώς θα αποπληρωθεί;», αναρωτιόταν κορυφαίο τραπεζικό στέλεχος συστημικής τράπεζας.


Στο υπουργείο Ανάπτυξης σκέπτονται να ορίσουν το όριο της πρόστασίας μέγιστο στα 5 χρόνια. Αν δηλαδή ένα ακίνητο πήρε αναστολή πλειστηριασμού το 2008-2009 να βγει το 2014, εκείνο που προστατεύτηκε το 2010 να βγει από το καθεστώς το 2015 κ.ο.κ.


Αυτό σημαίνει ότι προηγούνται τα δάνεια που «κοκκίνησαν» προ της διετίας 2008-2009, αλλά δεν πρόλαβαν τότε να βγουν στο σφυρί. Επίσης, μελετάται να μπουν πρώτα στη λίστα και όσα ακίνητα προσημειωθεί για δάνεια που έπαψαν να εξυπηρετούνται το 2008-2009.


2) Η αντικειμενική αξία του ακινήτου


Σήμερα, στο καθεστώς προστασίας από πλειστηριασμούς υπάγονται ακίνητα με αντικειμενική αξία έως 200.000 ευρώ. Το όριο αυτό θα προταθεί να μειωθεί στις 180.000 ή 150.000 ευρώ, ώστε να καλύπτει πραγματικά τα χαμηλότερα και μεσαία οικονομικά στρώματα.


Επιπλέον, δεν μπορεί να φέρει την ίδια «προστασία» ένα ακίνητο αντικειμενικής αξίας 100.000 ή 150.000 ευρώ με μία...βίλα αξίας 500.000 ευρώ, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά κυβερνητικοί παράγοντες.


3) Το ύψος του ανεξόφλητου δανείου


Στο ΥΠΑΝ υποστηρίζουν ότι δεν μπορεί να έχει την ίδια αντιμετώπιση ένας δανειολήπτης που πλήρωσε 3 ή 6 ή 12 δόσεις του στεγαστικού του και μετά σταμάτησε και δεν έχει ρυθμίσει με κάποιον τρόπο το δάνειό του με εκείνον που έχει αποπληρώσει το κεφάλαιο ή μεγάλο μέρος των τόκων.


Σε αυτή την παράμετρο, θα μπορούσε να προσμετρηθεί στα υπέρ του δανειολήπτη εάν για την αγορά του ακινητού διέθεσε και δικά του χρήματα πλην του δανείου.


4) Ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως άνεργοι, τρίτεκνοι και πολύτεκνοι


Είναι οι κατηγορίες δανειοληπτών που το οικονομικό επιτελείο θέλει πρωτίστως να διασφαλίσει, όπως έγινε και με το νόμο για τη ρύθμιση των ενήμερων ενυπόθηκων δανείων.


Από banksnews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου