28 Μαΐου 2013

O καλύτερος νέος μαέστρος στην Ρωσία είναι Έλληνας


O καλύτερος νέος μαέστρος στην Ρωσία είναι Έλληνας

Έχει περάσει ελάχιστος καιρός από την στιγμή ο Έλληνας μαέστρος Δημήτρης Μποτίνης στα πλαίσια σκληρού διαγωνισμού, πήρε το πρώτο βραβείο του Καλύτερου Μαέστρου Διευθυντή Όπερας και Συμφωνικής Ορχήστρας.



Φωτογράφος: Deyan Baric


Ενδεικτικό του μεγέθους της επιτυχίας αποτελεί το γεγονός πως πέρα του ότι ο Δημήτρης Μποτίνης αναδείχτηκε πρώτος, ανάμεσα σε 77 διαγωνιζόμενους, από τον ίδιο διαγωνισμός στο παρελθόν αναδείχτηκαν μορφές της ρωσικής κλασικής μουσικής, όπως Ρίχτερ, οι Ροστραπόβιτς, Γκέργκιεφ, Τεμιρκάνοφ. Η αναβίωση μάλιστα έγινε με προτροπή του Βλαντίμιρ Πούτιν. Οι επιτυχίες του Έλληνα μαέστρου δε σταμάτησαν εκεί. Πρόσφατα έδωσε με μεγάλη επιτυχία κονσέρτα στη Αγία Πετρούπολη. Σήμερα ο Δημήτρης Μποτίνης μιλάει για την μουσική, την Ρωσία, την καριέρα του και για πολλά άλλα στην «Ρωσία Τώρα»

ΕΡ. Πριν λίγες ημέρες δώσατε δυο συναυλίες στην Αγία Πετρούπολη, θα μας μιλήσετε για αυτές;

ΑΠ. Βεβαίως. Οι συναυλίες αυτές δόθηκαν στα πλαίσια του 17ου Διεθνούς Φεστιβάλ «Μουσικός Όλυμπος», το οποίο μαζί με το Φεστιβάλ «Λευκές Νύχτες» του θεάτρου Μαριίνσκυ και το Φεστιβάλ «Μουσική Συλλογή» της Φιλαρμονικής, αποτελούν τα σημαντικότερα πολιτιστικά γεγονότα της πόλης. Κάθε Άνοιξη προσκαλούνται στην Αγία Πετρούπολη οι νικητές των πιο πρόσφατων διεθνών διαγωνισμών μουσικής, για να λάβουν μέρος στο Φεστιβάλ «Μουσικός Όλυμπος», το οποίο έχει σαν στόχο την ανάδειξή τους. Ήταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που έλαβα πρόσκληση για να διευθύνω, και μάλιστα αυτή τη φορά με δύο συναυλίες, η μια εκ των οποίων με την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αγίας Πετρούπολης στη θρυλική πλέον «Μεγάλη Αίθουσα». Όπως φάνηκε όμως, αυτό δεν ήταν όλο…

ΕΡ. Aν δεν κάνω λάθος, υπήρξε και ένα απρόοπτο και χρειάστηκε να δώσετε και μία τρίτη συναυλία.

ΑΠ. Ακριβώς. Λόγο απροόπτου μου ζητήθηκε να διευθύνω και μια ακόμη συναυλία με ένα απαιτητικό πρόγραμμα, το οποίο δεν είχα προετοιμάσει και έτυχε να μην έχω διευθύνει ποτέ. Συμφώνησα, παρότι είχα μόνο δύο ημέρες για να προετοιμάσω τα έργα. Χρειάστηκε να δουλέψω σκληρά και όπως αποδείχτηκε, η συναυλία αυτή σημείωσε μεγάλη επιτυχία.

ΕΡ. Μέσα σε διάστημα 4 ημερών η δουλεία σας έχει μεταμορφωθεί. Μιλήστε μας λίγο για τις αλλαγές στην ζωή σας.

ΑΠ. Κοιτάξτε, η μελέτη ενός άγνωστου μουσικού έργου είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία η οποία σε πολλές περιπτώσεις, αναλόγως και από την δυσκολία του έργου, μπορεί να πάρει αρκετό καιρό.

Υπάρχουν όμως και αυτές οι ακραίες καταστάσεις μέσα από τις οποίες ένας μαέστρος σκληραγωγείται, ωριμάζει και αποκτά εμπειρία. Τέτοια πράγματα συμβαίνουν και πρέπει να είναι πάντα έτοιμος να ανταποκριθεί σε οποιοδήποτε κάλεσμα. Αυτό δεν είναι απλό, διότι η ευθύνη είναι μεγάλη. Δεν αφορά κανέναν εάν ο μαέστρος έχει διευθύνει ή όχι το συγκεκριμένο ρεπερτόριο, εάν χρειάστηκε να μην κοιμηθεί μερικές νύχτες μελετώντας παρτιτούρες ή εάν οι πρόβες του με την ορχήστρα δεν ήταν αρκετές. Αυτά όλα είναι δικά του προβλήματα. Οι καλές ορχήστρες αποτελούνται από μουσικούς οι οποίοι είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε οποιαδήποτε κίνηση του μαέστρου, ακόμη κι αν το κείμενο που διαβάζουν τους είναι άγνωστο. Οι ακροατές από την πλευρά τους, ήρθαν στην συναυλία για να ακούσουν μουσική και δεν πρόκειται να τους ζητηθεί συγγνώμη για το ότι ο μαέστρος, από τον οποίον εξαρτάται στον μέγιστο βαθμό η ποιότητα και η επιτυχία της συναυλίας, ειδοποιήθηκε την τελευταία στιγμή να αντικαταστήσει κάποιον συνάδελφό του. Εξάλλου, δεν υπάρχει τίποτε αναγκαστικό. Ένας μαέστρος μπορεί κάλλιστα να αρνηθεί μια τέτοιου είδους πρόταση, και ίσως να έχει και δίκιο. Απλά οι απευθυνόμενοι, την επόμενη φορά θα απευθυνθούν σε κάποιον άλλον. Οπότε, δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη. Όλα πρέπει να γίνονται στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Ο μαέστρος πρέπει να είναι πάντοτε γεμάτος ενέργεια, να δείχνει ξεκούραστος κι ας μην είναι, και να έχει τόση σιγουριά σε αυτό που κάνει, που να δημιουργείται η εντύπωση πως το συγκεκριμένο μουσικό έργο, και οποιοδήποτε άλλο έργο μπορεί κανείς να φέρει στο νου του, το έχει διευθύνει αμέτρητες φορές. Αυτό είναι δύσκολο αλλά όχι ανέφικτο.

Κοιτώντας πίσω με ηρεμία πλέον, βλέπω πως σε διάστημα 6 ημερών, διεύθυνα με μεγάλη επιτυχία τρεις από τις σημαντικότερες ορχήστρες της Ρωσίας. Πήρα πολλά από αυτήν την εμπειρία.

Για τη συνέχεια πατήστε το βελάκι ή τον αριθμό 2 κάτω.


12 ΕΠΌΜΕΝΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου