19 Οκτωβρίου 2014

Ανοίγει ο δρόμος για μικρά πρατήρια καυσίμων στην Κύπρο


Ανοίγει ο δρόμος για μικρά πρατήρια καυσίμων στην Κύπρο



Σε νέους παίκτες στην αγορά καυσίμων, τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική, στοχεύει το υπουργείο Εμπορίου σε μια προσπάθεια να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές των…
πετρελαιοειδών στην Κύπρο. Το υπουργείο Εμπορίου, βλέποντας ότι υπάρχει περιορισμένος ανταγωνισμός στην αγορά πετρελαιοειδών, αποφάσισε να βελτιώσει τις συνθήκες ανταγωνισμού με συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία κατ’ επέκταση θα οδηγήσουν και σε μείωση των τιμών. Όπως πληροφορείται ο «Φ», σε χθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο Εμπορίου στην παρουσία του Υπουργού Γιώργου Λακκοτρύπη συζητήθηκαν τα πιο κάτω: 1) Εξεύρεση τρόπων μείωσης της οικονομικής εξάρτησης των πρατηριούχων από τις εταιρείες πετρελαιοειδών. 2) Απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης αδειοδοτήσεων λειτουργίας νέων πρατηρίων. Αύξηση των αποθηκευτικών χώρων. Αναδιαμόρφωση του παρατηρητηρίου τιμών ώστε να προάγεται ο ανταγωνισμός και να επιβραβεύονται οι φθηνότεροι (on line live τιμές σε καθημερινή βάση). 3) Προώθηση υγραερίου στην αυτοκίνηση. Εφόσον προωθηθούν τα πιο πάνω μέτρα, εκτιμάται ότι θα περιοριστεί το ολιγοπώλιο στην αγορά. Σήμερα στην Κύπρο δραστηριοποιούνται έξι εταιρείες λιανικής πώλησης, ΕΚΟ, Πετρολίνα, Exxon Mobil (ESSO), Lukoil, Staroil, Totalplus. Με τις τρεις πρώτες να εισάγουν τα καύσιμα, ενώ οι άλλες τρεις αγοράζουν από αυτές. Όσον αφορά στα πρατήρια καυσίμων, ο αριθμός τους ξεπερνά τα 280. Τα πρατήρια του δικτύου των εταιρειών εμπορίας διαχωρίζονται σε κατηγορίες, ανάλογα με το καθεστώς λειτουργίας τους. Έτσι διακρίνουμε: α) Τα λεγόμενα company owned company operated (πέραν των 40), τα οποία είναι πρατήρια που ανήκουν στην εταιρεία εμπορίας και τα διαχειρίζεται η ίδια, έχοντας έτσι τη δυνατότητα ελέγχου και της τιμής μεταπώλησης. β) Τα λεγόμενα company owned dealer operated (πέραν των 200), τα οποία είναι πρατήρια που ανήκουν στην εταιρεία εμπορίας και τα διαχειρίζεται όμως πρατηριούχος ως ανεξάρτητος επιχειρηματίας, ο οποίος και καθορίζει την τιμή μεταπώλησης. γ) Τα λεγόμενα dealer owned dealer operated, τα οποία ανήκουν στον πρατηριούχο και τα διαχειρίζεται ο ίδιος ως ανεξάρτητος επιχειρηματίας, καθορίζοντας ελεύθερα την τιμή μεταπώλησης (πολύ λίγα σε αριθμό). Ως είθισται, οι εταιρείες εισαγωγής καυσίμων παραλαμβάνουν φορτία κάθε 7-10 ημέρες. Εισάγουν διυλισμένα προϊόντα και για την τιμολόγησή τους χρησιμοποιείται ο ημερήσιος δείκτης Platt’s basis Italy για κάθε είδος καυσίμου ξεχωριστά. Για την τελική τιμολόγηση λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος τιμών ορισμένων ημερών. Στην Κύπρο η λιανική τιμή των καυσίμων κτίζεται από την πρόσθεση στην αξία του φορτίου, του φόρου κατανάλωσης, ο οποίος είναι σταθερός και δεν μεταβάλλεται με την αξία (επομένως η τιμή δεν έχει καμία σημασία), διάφορα έξοδα όπως λιμενικά, εκτελωνιστικά, έξοδα εταιρειών και πρατηρίων. Επομένως, το κόστος εισαγωγής και τα διάφορα άλλα έξοδα εταιρειών και πρατηρίων στα μέσα Οκτωβρίου 2014 για τη βενζίνη 95 οκτανίων ήταν 67,7 σεντ το λίτρο και του Ιουνίου 2014 73,12 σεντ. Σε αυτό προστίθεται ΦΠΑ 19%, όπου για τον Οκτώβριο ήταν 22,2 σεντ και τον Ιούνιο 23,2 σεντ, καθώς και τα σταθερά έξοδα φόρος κατανάλωσης 48 σεντ και ΚΟΔΑΠ 1 σεντ. Επομένως η λιανική τιμή διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο στα €1,389 το λίτρο, σε σύγκριση με τον Ιούνιο που ήταν στα €1,453. Προ φόρων παρατηρείται μία μείωση στην τιμή κατά 7,40%. Η μείωση αυτή στο μέρος της τιμής που αφορά στο κόστος εισαγωγής και διάφορα άλλα έξοδα, είναι ελαφρά μικρότερη από τη μείωση που παρατηρήθηκε στις τιμές Platt’s της βενζίνης σε ευρώ που έφθασε την περίοδο Ιουνίου – Οκτωβρίου σε 9,85%. Παρόλα ταύτα, θα αναμένεται πιθανώς περαιτέρω μείωση των τιμών με επόμενα φορτία. Η μείωση που παρατηρήθηκε τις τελευταίες μέρες οφείλεται στην παραλαβή νέων φορτίων. Η Υπηρεσία Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών, στη βάση πληροφόρησης από το Τμήμα Τελωνείων, διατηρεί αρχεία για κάθε εταιρεία και καύσιμο ξεχωριστά, τα οποία επικαιροποιούνται με κάθε νέο φορτίο που φτάνει στη Δημοκρατία. Σ’ αυτά καταγράφεται κάθε εισαγωγή φορτίου, καθώς και το απόθεμα που διαθέτει η εταιρεία στις δεξαμενές της κατά τη στιγμή εισαγωγής, η ισχύουσα συναλλαγματική ισοτιμία, η μετατροπή από μετρικούς τόνους σε λίτρα και τυχόν αλλαγές στις χονδρικές τιμές. Την περίοδο Ιουνίου – Οκτωβρίου η τιμή της Κύπρου μειώθηκε αναλογικά με τις μειώσεις που παρατηρήθηκαν, τόσο στη μέση τιμή όλων των κρατών μελών, όσο και στην Ιταλία και Ελλάδα ξεχωριστά. Όπως προκύπτει, η τιμή της Κύπρου με φόρους είναι πιο φθηνή τόσο από τη μέση τιμή της ΕΕ, όσο και από την Ελλάδα, την Ιταλία και Μάλτα. Χωρίς φόρους, η Κύπρος είναι πιο ακριβή από τον μέσο όρο της ΕΕ, την Ιταλία και Ελλάδα, όχι όμως από τη Μάλτα. Σημειώνεται ότι αυτό πιθανό να οφείλεται από το μικρό μέγεθος της αγοράς, την απόσταση και τον νησιώτικο χαρακτήρα. Τονίζεται ότι, σε ετήσια βάση, η τιμή της Κύπρου χωρίς φόρους είναι κατά περίπου 4 σεντ το λίτρο πιο ακριβή από τον μέσο όρο τιμών όλων των κρατών μελών της ΕΕ και κατά περίπου 3 σεντ το λίτρο από τον μέσο όρο των τιμών των χωρών της Ευρωζώνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου