5 Σεπτεμβρίου 2013

Η τρόικα και το e-mail που άναψε φωτιές


Η τρόικα και το e-mail που άναψε φωτιές


«Τα προτεινόμενα αναδιαρθρωτικά σχέδια κατά τη γνώμη μας δεν είναι ούτε βιώσιμα ούτε ρεαλιστικά και δεν εγγυώνται βιώσιμη λύση από πλευράς οικονομικής αποδοτικότητας, κρατικού προϋπολογισμού και κρατικών επιδοτήσεων», ξεκαθαρίζει ευθύς εξ' αρχής η τρόικα στο επίμαχο e-mail μέσω του οποίου απορρίπτει την πρόταση της κυβέρνησης για τις αμυντικές

βιομηχανίες και τη Λαρκο και καταθέτει τη δική της πρόταση για κλείσιμο των τριων βιομηχανικών χωρίς αποζημιώσεις.


«Κατά την άποψή μας, η επιλογή για...
κλείσιμο/εκκαθάριση πρέπει να εξεταστεί για τις τρεις εταιρίες (όπως αναφέρεται στο MEFP/MoU και στην δημόσια ανακοίνωση τον Ιούλιο). Σε αυτό το πλαίσιο, οποιαδήποτε εκκαθάριση δεν θα πρέπει να γίνει υπό την προϋπόθεση των αποζημιώσεων πέραν των νομικών απαιτήσεων ή της μετακίνησης του εργατικού δυναμικού» αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφει ο εκπρόσωπος της Κομισιόν στην τρόικα, Ματίας Μορς, υπογράφοντας εκ μέρους και των δύο άλλων μελών της τριμερούς.


Εν συνεχεία ο Μορς παρουσιάζει την κριτική της τρόικας για το κυβερνητικό σχέδιο για κάθε μία από τις τρεις βιομηχανίες και την άποψη των εκπροσώπων των δανειστών για το τι πρέπει να γίνει σε κάθε μία από αυτές.


Πάντως από το ύφος της επιστολής φαίνεται ότι υπάρχει περιθώριο διαπραγμάτευσης και ανταλλαγής απόψεων.


Συνοπτικά οι προτάσεις της τρόικας για τις τρεις εταιρείες έχουν ως εξής:


Λάρκο: H τρόικα θεωρεί ότι οι εναλλακτικές για την κυβέρνηση πρέπει να είναι είτε να πωλήσει την εταιρεία και να περιμένει ότι ο αγοραστής θα αποπληρώσει τις κρατικές ενισχύσεις, ή να πωλήσει ξεχωριστά τις εγκαταστάσεις Αγίου Ιωάννη/Λάρυμνας και τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία της ΛΑΡΚΟ με τρόπο που να τα διαχωρίζει.


ΕΑΣ: Η τρόικα θέτει το ερώτημα εάν με τα δεδομένα που υπάρχουν είναι λογικό – από οικονομικής απόψεως – να παραμείνει η εταιρεία ανοικτή ή να προχωρήσει σε πλήρη και άμεση εκκαθάριση.


ΕΛΒΟ: η περισσότερο επιθυμητή και ρεαλιστική λύση κατά την τρόικα για την επιχείρηση είναι μια άμεση πτώχευση.


«Αναμένουμε να λάβουμε τη νέα βελτιωμένη εκδοχή των σχεδίων αναδιάρθρωσης/εκκαθάρισης για τις τρεις επιχειρήσεις, στα οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη τα σχόλια/προτάσεις μας» καταλήγει η επιστολή του κ. Μορς.


Όλο το e-mail


«Thank you very much for forwarding the restructuring plans for the three companies. Please find a detailed reaction from our side with the conclusion that the proposed restructuring plans are in our view not viable or realistic and do not guarantee a sustainable solution from the economic efficiency, budgetary and state aid points of view. In our view, the option of closure/liquidation must be considered for all three companies (as reflected in the language of the MEFP/MoU and the public announcement in July). In this context, any liquidation should not be conditional on indemnities going beyond legal requirements or on a redeployment of the work force.


LARCO


Our main concern for LARCO is that in your proposal the tendering processes for the two asset clusters are not fully independent from each other (for the privatisation of the smelter and the mines, respectively), thus involving business continuity without addressing the fundamental state aid concerns (the transaction is structured in such a way that there is a high probability that the same investor will acquire both tendered assets and will thus be liable to pay back the State aid). Moreover, the potential investors are required to maintain employment in an over-staffed organisation that has been loss-making since 2008. This is an objective which is not commensurate with long term viability of the company and is creating additional financial risks.


The alternatives for the government should be either to sell the asset and expect from the buyer to pay the state aid back (as mentioned in the Almunia-Rehn letter) or to sell separately the Agios Ioanis/Larymna concession and the remaining Larco assets in an unbundled fashion, without giving the investor any specific option to acquire all assets or liquidate them otherwise (if they do not find buyers). In this context, the assessment of the alternatives would be facilitated if you could provide us with pre- and post-restructuring financial accounts.


HDS


You are envisaging 144 million Euro of State funds to the military activities that would result from the split between civil and military activities of HDS, additional to the already inherited liabilities from the past. The proposal is basically calling for a rather generous early retirement and exit scheme which would have implications in terms of fiscal space and the programme. Given the fiscal space constraints and the dependence of the company on domestic orders, we believe that this is not a viable solution and the company should be liquidated. If a case could be made from a national defence objective perspective, this has to involve a substantially downsized/restructured company which is domestically-oriented. It has to be seen whether at such lower scale (given lower revenues but possibly high fixed costs) it makes sense from an economic point of view to keep the company on the market or whether one should just to proceed with outright liquidation.


ELVO


The special liquidation plan is more costly compared to bankruptcy. For example, if the company is liquidated 13.5 million euro are needed for severance payments; however if the company continues to function under special liquidation regime it will need 27.5 million euro to run operations until the conclusion of the current backlog contracts.


The assumption in your analysis that the shareholder's losses will stop upon the completion of the backlog contracts and that the company may win further contracts allowing thus the completion of the development plan is not realistic and does not guarantee any security related to the viability and future of the company. In conclusion, we consider that an outright bankruptcy of the company is the most desirable and realistic solution.


We look forward to receiving a new improved version of the restructuring/liquidation plans for the three companies which take into account our comments/suggestions.


Best regards,
Matthias»


Από Mediasoup

Για ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ
Τι αναφέρει το e-mail της τρόικας

“Τα προτεινόμενα σχέδια αναδιάρθρωσης δεν είναι βιώσιμα ή ρεαλιστικά και δεν εγγυώνται βιώσιμη λύση για την οικονομική αποδοτικότητα για θέματα κρατικού προϋπολογισμού κατά την άποψή μας” αναφέρει το επίμαχο e-mail της τρόικας στην κυβέρνηση για ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ που ζητά άμεσα λουκέτο αφήνοντας ανέργους 2250 εργαζόμενους.

Όπως αναφέρεται στο mail με την υπογραφή του εκπροσώπου της ΕΕ στην τρόικα Ματθίας Μορς κατά την άποψή τους “πρέπει να εξεταστεί η επιλογή της διακοπής λειτουργίας και της εκκαθάρισης και για τις τρεις εταιρείες” και ότι “σ’ αυτό το πλαίσιο οποιαδήποτε εκκαθάριση δεν πρέπει να εξαρτάται από αποζημιώσεις που πέραν από τις νομικές απαιτήσεις ή την επαναπρόσληψη του εργατικού δυναμικού”.

Αναλυτικά για καθεμιά από τις εταιρείες αναφέρει τα εξής:

ΛΑΡΚΟ

"Η βασική ανησυχία μας για τη ΛΑΡΚΟ είναι ότι στην πρότασή σας οι προσφορές διεργασιών για τα δύο ενεργητικά κεφάλαια δεν είναι απόλυτα ανεξάρτητες μεταξύ τους (για την ιδιωτικοποίηση των χυτηρίων και των ορυχείων αντίστοιχα) που συνεπάγεται επιχειρηματική συνέχεια χωρίς να απευθύνεται στις βασικές κρατικές ανησυχίες (η συναλλαγή είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει υψηλή πιθανότητα ότι ο ίδιος επενδυτής θα αποκτήσει και τα δύο ενεργητικά κεφάλαια και έτσι θα είναι υπόλογος να πληρώσει τις κρατικές επιδοτήσεις). Επίσης, οι πιθανοί επενδυτές αναγκάζονται να κρατήσουν εργατικό δυναμικό σε έναν οργανισμό με πλεονάζον προσωπικό, που βλέπει ζημιά από το 2008. Αυτός είναι στόχος που δε συμβαδίζει με την μακροβιωσιμότητα της εταιρείας και δημιουργεί επιπλέον οικονομικούς κινδύνους.

Οι εναλλακτικές για την κυβέρνηση θα πρέπει να είναι είτε να πουλήσουν τα κεφάλαια από τον αγοραστή για να πληρώσει τις κρατικές επιδοτήσεις (όπως αναφέρθηκε στην επιστολή Αλμούνια-Ρεν) είτε να πουλήσουν ξεχωριστά την παραχώρηση Άγιος Ιωάννης/Λαρύμνα και τα υπόλοιπα κεφάλαια ΛΑΡΚΟ με αδεσμοποίητη διαδικασία, χωρίς να δώσουν στον επενδυτή κάποια συγκεκριμένη επιλογή για να αποκτήσει όλα τα κεφάλαια ή αλλιώς να εκκαθαριστούν (εάν δε βρουν αγοραστές). Σε αυτό το πλαίσιο, οι εκτιμήσεις εναλλακτικών θα βελτιωθούν εάν μπορέσετε να μας παράσχετε με τους τέως και νυν αναδιαρθρωτικούς λογαριασμούς".

ΕΑΣ

"Προβλέπετε 144 εκατ. ευρώ από κρατικά κεφάλαια στις στρατιωτικές εργασίες που θα έρθουν σαν αποτέλεσμα από τον διαχωρισμό ανάμεσα σε πολιτικές και στρατιωτικές εργασίες των ΕΑΣ, επιπρόσθετα στις υποχρεώσεις που έχουν κληρονομήσει από το παρελθόν. Η πρόταση ουσιαστικά προβλέπει ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης και εθελουσίας εξόδου το οποίο θα έχει επιπτώσεις όσον αφορά στο δημοσιονομικό κενό και το πρόγραμμα. Δεδομένων των περιορισμών λόγω του δημοσιονομικού κενού και την εξάρτηση της εταιρίας στις εγχώριες απαιτήσεις, πιστεύουμε ότι δεν πρόκειται για μία βιώσιμη λύση και πως η εταιρία θα πρέπει να προχωρήσει σε εκκαθάριση.

Σε περίπτωση που υπάρξει θέμα από άποψη εθνικής ασφάλειας, αυτό θα πρέπει να αφορά μια συρρικνωμένη εταιρία, η οποία θα έχει ορίζοντα εγχώριο. Θα πρέπει να εξεταστεί (δεδομένων των χαμηλότερων κερδών αλλά και των υψηλών σταθερών εξόδων) εάν σε ένα μικρότερο επίπεδο έχει νόημα από οικονομική άποψη να κρατηθεί η εταιρία στην αγορά ή αν θα πρέπει να προχωρήσει σε ολοκληρωμένη εκκαθάριση.

ΕΛΒΟ

Το σχέδιο ειδικής εκκαθάρισης είναι ακόμη πιο δαπανηρό από χρεοκοπία. Για παράδειγμα, αν η εταιρία εκκαθαριστεί, θα χρειαστούν 13,5 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις. Ωστόσο, αν η εταιρία συνεχίσει να λειτουργεί κάτω από ειδικό καθεστώς εκκαθάρισης, θα χρειαστούν 27,5 εκατ. ευρώ προκειμένου να τρέξει η λειτουργία μέχρι το τέλος των ισχύοντων συμβολαίων. Η υπόθεση στην ανάλυσή σας ότι οι απώλειες των μετόχων θα σταματήσουν μετά το τέλος των συμβολαίων και πως η εταιρία μπορεί να κερδίσει περισσότερα συμβόλαια επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο την ολοκλήρωση του σχεδίου δεν είναι ρεαλιστική και δεν εγγυάται την βιωσιμότητα και το μέλλον της εταιρίας. Συμπερασματικά, πιστεύουμε ότι η χρεοκοπία της εταιρίας είναι η καλύτερη και περισσότερο ρεαλιστική λύση.

Καταλήγοντας ο Μ. Μορς αναφέρει ότι αναμένει να λάβει τη νέα βελτιωμένη εκδοχή των σχεδίων αναδιάρθρωσης/εκκαθάρισης των τριών επιχειρήσεων, στα οποία θα έχουν ληφθεί υπόψη τα σχόλια και οι προτάσεις της τρόικας.

Διαβάστε εδώ (παρακάτω) τι ειπώθηκε σχετικά στη χθεσινή σύσκεψη στο Μαξίμου, ο σημερινό ρεπορτάζ της "Ε" για τις αμυντικές βιομηχανίες και τις αντιδράσεις των κομμάτων

Newsroom Enet

ΟΙ ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ ΧΤΥΠΗΣΑΝ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑ ΠΕΝΤΕ
Συναγερμός για το e-mail της τρόικας
Του ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ

Συναγερμό στην κυβέρνηση σήμανε η απαίτηση της τρόικας να κλείσουν ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ και ΕΒΟ και να απολυθούν οι εργαζόμενοι χωρίς αποζημιώσεις, παράλληλα με την απόρριψη της πρότασης της κυβέρνησης για εξυγίανση των τριών εταιρειών εν λειτουργία.

Ακόμη μία φορά, εφαρμόζοντας πιστά την τακτική που έχει υιοθετήσει από το 2010 πριν από κάθε επίσκεψη των στελεχών της στην Αθήνα, όπως αποκάλυπτε η «Κ.Ε.» στις 25 Αυγούστου, η τρόικα βάζει... φωτιά στη διαπραγμάτευση του Σεπτεμβρίου, αξιώνοντας αιφνιδιαστικά ως προαπαιτούμενο για την επόμενη δόση ζήτημα που επισήμως δεν αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, όπως το κλείσιμο και μάλιστα με πτώχευση, ώστε να μη δοθούν αποζημιώσεις στους εργαζομένους των τριών εταιρειών της αμυντικής βιομηχανίας. Σημειώνεται ότι ως μνημονιακή υποχρέωση αναφέρεται η αναδιάρθρωση των τριών εταιρειών και όχι η πτώχευσή τους.

Σε έκτακτη σύσκεψη χθες στο Μαξίμου εξετάστηκε -χωρίς να καταλήξουν σε οριστικές αποφάσεις- η τακτική που θα ακολουθηθεί, ενώ σημειώθηκε διαφωνία ανάμεσα στα στελέχη του υπουργείου Αμυνας και στα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, ενώπιον των συμβούλων του πρωθυπουργού, καθώς η σύσκεψη έγινε χωρίς τη συμμετοχή πολιτικών παραγόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Αμυνας επέμεναν ότι η δική τους πρόταση είναι τεκμηριωμένη και περιγράφει την εκκαθάριση των εταιρειών χωρίς να χρειαστεί να κλείσουν, ενώ οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών έδειξαν ότι δεν θεωρούν το σχέδιο του υπουργείου Αμυνας ρεαλιστικό και πρότειναν να γίνουν προσπάθειες ώστε να βρεθεί η «χρυσή τομή» ανάμεσα στην πρόταση του υπουργείου Αμυνας και τις απαιτήσεις της τρόικας.

Το επίμαχο e-mail έφθασε στα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Αμυνας προχθές το βράδυ, μετά τη συνάντηση Σαμαρά-Βενιζέλου στο Μαξίμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, χαρακτηρίζει ως μη ρεαλιστική την πρόταση στην οποία είχε καταλήξει η κυβέρνηση, για εκκαθάριση των τριών εταιρειών εν λειτουργία, και σημειώνει ότι με το σχέδιο της κυβέρνησης οι τρεις εταιρείες δεν θα είναι βιώσιμες, ενώ το κόστος που θα χρειαστεί για την αναδιάρθρωσή τους είναι απαγορευτικό. Κυβερνητικές πηγές επιβεβαιώνουν ότι για την τρόικα το μεγάλο θέμα είναι τα ΕΑΣ. Η τρόικα εκτιμά ότι, για να συνεχίσουν να λειτουργούν, θα χρειαστούν 144 εκατ. ευρώ, όταν το υπουργείο Αμυνας -όπως παρουσίασαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου στην έκτακτη σύσκεψη του Μαξίμου- διαφωνεί και εκτιμά ότι απαιτούνται 30 εκατ. ευρώ που δεν θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, καθώς θα προέλθουν από την πώληση περιουσιακών στοιχείων των ΕΑΣ. Σύμφωνα με τη μελέτη που έδειξαν στους συμβούλους του πρωθυπουργού, θα χρειαστούν ακόμα 12 εκατ. ευρώ για πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που θα αφορά 350 εργαζομένους από τους συνολικά 818.

Κυβερνητικές πηγές μετέφεραν χθες ότι από τις τηλεφωνικές επαφές που ακολούθησαν την αποστολή του e-mail-τελεσιγράφου της τρόικας προέκυψε πως τα στελέχη της τρόικας είναι αμετακίνητα στην απαίτησή τους για κλείσιμο και πτώχευση των τριών εταιρειών. Κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας εκτιμούσε ωστόσο ότι ενώ μπορεί να υπάρξει συμφωνία χωρίς λουκέτο για τη ΛΑΡΚΟ και την ΕΒΟ, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο για τα ΕΑΣ.

Αντιδράσεις ΣΥΡΙΖΑ - ΔΗΜΑΡ

Την έντονη αντίδραση των βουλευτών που μετέχουν στην Επιτροπή Αμυνας του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσαν οι πληροφορίες περί «λουκέτου» σε ΕΑΣ και ΕΛΒΟ.

«Ολες οι ελληνικές τροϊκανές κυβερνήσεις είναι συμμέτοχες και συνένοχες», αναφέρουν σε κοινή τους δήλωση. «Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου και όλες οι προηγούμενες φέρουν την απόλυτη ευθύνη για τον αφανισμό της αμυντικής βιομηχανίας». Απαράδεκτο, επικίνδυνο και εγκληματικό χαρακτήρισε το αίτημα της τρόικας ο Κ. Ησυχος, υπεύθυνος για την Εξωτερική Πολιτική και Αμυνα. Πρόσθεσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται υπέρ του δημόσιου καθεστώτος και της ουσιαστικής ανασυγκρότησης των βιομηχανιών μέσα από πολυδιάστατες διεθνείς συνεργασίες.

Υπέρ της αναδιάρθρωσης εν λειτουργία, και όχι με «οριζόντιο τρόπο και κλείσιμό τους» τάσσεται η ΔΗΜΑΡ. Και χρεώνει ευθύνες στην κυβέρνηση, που δεν αντιμετωπίζει «με σθεναρή διαπραγμάτευση» την τρόικα, ανοίγοντας το δρόμο για ανορθολογικές απαιτήσεις.
ΠΑΣ

«Αφού πληρώνεστε, τι ασχολείστε;» τους έλεγαν
Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ

Οταν πριν από μερικά χρόνια οι εργαζόμενοι στα ΕΑΣ έθεσαν θέμα παραγγελιών για να διατηρηθούν ανοιχτές οι γραμμές παραγωγής στα εργοστάσια, ο τότε υπουργός Αμυνας Β.Μεϊμαράκης τους απάντησε: «Αφού πληρώνεστε τους μισθούς σας, τι ασχολείστε;».

Φυσικά δεν ήταν ο μόνος υπουργός που είχε βάλει τα προβλήματα κάτω από το χαλί, καθώς με τις κρατικές βιομηχανίες ουδείς ασχολήθηκε επί της ουσίας και σήμερα έφθασαν τα ΕΑΣ (πρώην ΕΒΟ - ΠΥΡΚΑΛ) και η ΕΛΒΟ να απειλούνται με ξαφνικό θάνατο.

ΕΑΣ: σε ρόλο «μεσάζοντα»

Η κατάσταση «βόλευε» πολλούς, που στο όνομα της εθνικής άμυνας έκαναν μπίζνες και προμήθειες-«πλυντήρια». «Βόλευε» γιατί τους προσέδιδαν ρόλο «μεσάζοντα», για να δώσουν δουλειές σε ιδιωτικές εταιρείες και άλλοτε για να εμφανίσουν μια «ελληνική προστιθέμενη αξία», απλώς κολλώντας ετικέτες σε υλικά που είχαν κατασκευάσει άλλοι.
Το 2010 τα ΕΑΣ απασχολούσαν 1.631 εργαζομένους· σήμερα έχουν απομείνει σχεδόν οι μισοί. Τα ΕΑΣ διαθέτουν επτά εργοστάσια και δύο θυγατρικές εταιρείες: την «Ηλεκτρομηχανική» στην Κύμη και την «Μεταλλουργική», το εργοστάσιο κατασκευής κερμάτων, στα Γιάννενα. Στην πρώτη είχαν ζητήσει προ τριετίας να φέρει ως δείγμα μια φόρμα προκειμένου να προωθήσουν παραγγελία για τις Ενοπλες Δυνάμεις. Τους είχαν δώσει μέχρι και το ύφασμα, αλλά δείγμα ουδέποτε έφτιαξαν. Κατά καιρούς ακούστηκαν «μεγαλόπνοες» ιδέες, όπως π.χ. να μετατρέψουν το εργοστάσιο σε ψυγεία αποθήκευσης κρεάτων!

Η «Μεταλλουργική» πάλι, έχει υποψήφιους πελάτες για παραγγελίες από το εξωτερικό, αλλά δεν διαθέτει ρευστότητα για να αγοράσει χαλκό να φτιάξει κέρματα, ειδικά τα τελευταία χρόνια που η τιμή του έχει ανέβει στα ύψη.

Κατά τα λοιπά, τα βασικά εργοστάσια των ΕΑΣ έχουν σήμερα υπογεγραμμένες συμβάσεις που αφορούν προγράμματα για τις Ενοπλες Δυνάμεις, των οποίων το ανεκτέλεστο υπόλοιπο φτάνει τα 47 εκατ. ευρώ. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια «πολιορκούνται» από αμερικανική εταιρεία που θέλει να δώσει μεγάλη παραγγελία πυρομαχικών για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, αλλά δεν ξέρουν με ποιον να... υπογράψουν. Μέχρι πρότινος τα ΕΑΣ ήταν χωρίς διοίκηση!

Διαθέτουν, ωστόσο, τεράστια ακίνητη περιουσία στη Σύρο, στη Φθιώτιδα, στη Μάνδρα Αττικής, στο Λαύριο και στο Χαϊδάρι, η συνολική αξία των οποίων (κατ' εκτίμηση του ΣΟΕ) ξεπερνά τα 237 εκατ. ευρώ. Εάν δε συμπεριληφθεί και το οικόπεδο στον Υμηττό -που εδώ και χρόνια διεκδικεί ο δήμος-, υπερβαίνει το ένα δισ. ευρώ.

ΕΛΒΟ: βραχύβια ζωή

Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων στη Σίνδο απασχολεί περί τους 350 εργαζομένους και τον Αύγουστο του 2000 το 43% των μετοχών και το μάνατζμεντ πέρασε τον όμιλο επιχειρήσεων του Ευ. Μυτιληναίου. Κατόπιν εορτής, από την εξέλιξη της πορείας «ιδιωτικοποίησης» της εταιρείας, μόνο επιτυχημένη δεν ήταν. Ο ιδιώτης ουσιαστικά αγόρασε «λόμπινγκ», μέσω του οποίου πιέζει για δουλειές από το Δημόσιο. Η «Μυτιληναίος Α.Ε.» το 2010, εν μέσω κρίσης, αποχώρησε με πλάγια πηδηματάκια. Μέχρι και ο Ευ. Βενιζέλος, τότε υπουργός Αμυνας, φέρεται ότι εξέφρασε προβληματισμό για τις ευθύνες αποχώρησης του ιδιώτη, πλην όμως «σιωπηρά». Η εταιρεία έζησε ημέρες δόξας, παίρνοντας μέρος από τη μεγάλη προμήθεια των γερμανικών αρμάτων Leopard για το στρατό. Δημιούργησε υποδομή για την κατασκευή της θωράκισης των αρμάτων, επιλογή που εξασφάλισε μια βραχύβια ζωή σε μια γραμμή παραγωγής. Προσπάθειες έγιναν κατά καιρούς να λειτουργήσει ως επισκευαστικό κέντρο των οχημάτων του στρατού, αλλά οι τιμές που προτάθηκαν από την εταιρεία θεωρήθηκαν «εκτός τόπου και χρόνου».

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΕΛΒΟ-ΕΑΣ-ΛΑΡΚΟ
Χρεώνεται να πει «οχι» ο Στουρνάρας
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΛΩΣΣΑ a.klossas@eleftherotypia.net

Αρνητικά απάντησε η κυβέρνηση, τουλάχιστον προς το παρόν, στην απαίτηση της τρόικας να μπει λουκέτο στις δύο αμυντικές βιομηχανίες (ΕΑΣ-ΕΛΒΟ) αλλά και τη ΛΑΡΚΟ πριν προχωρήσει η αναδιάρθρωσή τους.



Προσωπικά θα αναλάβει τη διαπραγμάτευση ο ΥΠΟΙΚ
Προσωπικά θα αναλάβει τη διαπραγμάτευση ο ΥΠΟΙΚ Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τόνιζαν στην «Ε» ότι στο εξής τη διαπραγμάτευση με τους δανειστές αναλαμβάνει ο Γιάννης Στουρνάρας, θέτοντας όμως ως προϋπόθεση στη συζήτηση ότι δεν θα μπει λουκέτο.

Η τρόικα στο μήνυμα που απέστειλε, φαίνεται να μην αποδέχεται την ελληνική πρόταση, καθώς θεωρεί ότι το κόστος που προκύπτει είναι πάρα πολύ υψηλό, ενώ παράλληλα προτείνει απολύσεις χωρίς αποζημίωση. Η τρόικα σκοντάφτει κυρίως στα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που έχουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), καθώς τα χρέη ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της επιχείρησης, η εταιρεία με τον ισολογισμό έναρξης κατέγραφε μεταφερόμενες ζημιές ύψους 216 εκατ. ευρώ και μέχρι τη χρήση 2011 κατέγραψε πρόσθετες νέες ζημιές ύψους περίπου 910 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 30% περίπου αφορούσε τόκους δανείων, ενώ την ίδια χρονιά παρουσίασε αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 538 εκατ. ευρώ.

Και αύξηση μετοχικού

Παράλληλα, το Δημόσιο κατέβαλε μεταξύ 2010-2013 μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου 87 εκατ. ευρώ, ενώ για την ίδια περίοδο επιβαρύνθηκε με καταπτώσεις εγγυήσεων ύψους 332 εκατ. ευρώ. Αγκάθι για την τρόικα αποτελεί και το θέμα των κρατικών ενισχύσεων ύψους 1,2 δισ. ευρώ την περίοδο 2004-2012, τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ζητήσει να επιστραφούν στο Δημόσιο.

Μικρότερα, αλλά εξίσου σημαντικά οικονομικά προβλήματα έχει και η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Τα χρέη της φτάνουν τα 25 εκατ. ευρώ, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει το μισό της επιχορήγησης του 2013 ύψους 7,5 εκατ. ευρώ. Το 2012 έκλεισε για τη βιομηχανία με χρέη 19,2 εκατ. ευρώ, ενώ η εκτίμηση για το 2013 προέβλεπε μείωση στα 15 εκατ. ευρώ και τις υποχρεώσεις της εταιρείας να ξεπερνούν τα 62 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια της ΕΛΒΟ φθάνουν τα 6,9 εκατ. ευρώ και το Δημόσιο έχει καλύψει αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ύψους 81 εκατ. ευρώ.

Συσσωρευμένα χρέη έχει και η ΛΑΡΚΟ που υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ και στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει την επιστροφή του συνόλου των κρατικών επιχορηγήσεων που έχει λάβει, ύψους 130 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο της ελληνικής πλευράς, το οποίο απέρριψε η τρόικα, προέβλεπε ειδική εκκαθάριση εν λειτουργία για την ΕΑΣ και διάσπασή της σε αμυντικό και πολιτικό κομμάτι, ώστε να περιορίσει την επιστροφή των κρατικών ενισχύσεων μόνο στο 5% έως 7%, επικαλούμενη τη Συνθήκη της Λισαβόνας περί ενισχύσεων αμυντικών βιομηχανιών. Παράλληλα το σχέδιο περιελάμβανε μείωση προσωπικού κατά περίπου 60%, που θα σημάνει την απόλυση 500 εργαζομένων από τους περίπου 900 που δουλεύουν.

Στην ΕΛΒΟ προβλεπόταν εκκαθάριση εν λειτουργία, ενώ ο εκκαθαριστής θα μπορεί να καταργήσει -και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο - συμβάσεις εργασίας.

Για τη ΛΑΡΚΟ ο σύμβουλος του Δημοσίου είχε προτείνει την ένταξή της στις διατάξεις του πτωχευτικού δικαίου (Αρθρο 99) προκειμένου να προστατευτεί από τους πιστωτές της (κυρίως από τη ΔΕΗ). Αν και ο τρόπος πώλησής τους δεν έχει ξεκαθαριστεί, το σενάριο που προκρίνεται είναι η παροχή δικαιώματος προτίμησης για τα ορυχεία σε όποιον αγοράσει τα εργοστάσια.

Από enet

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου